PLATFORMA DO BADAŃ ZMYSŁÓW

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
25 listopada 2015

Od stycznia 2009 r. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Jaworznie dysponuje nowoczesnym sprzętem do prowadzenia badań przesiewowych słuchu, wzroku i mowy u dzieci i młodzieży. Badania przeprowadza mgr Katarzyna Witosińska – surdopedagog, logopeda.

Platforma zawiera oprogramowanie do wykonywania następujących badań i testów:

Badanie przesiewowe słuchu „Słyszę 2009” oparte jest na audiometrycznej próbie tonalnej dla częstotliwości 1000, 2000 i 4000 Hz oraz na testowaniu rozumienia mowy w szumie.

Badanie przesiewowe mowy „Mówię 2009” służy do wstępnej diagnostyki centralnych zaburzeń słuchu oraz opóźnień lub zaburzeń w rozwoju mowy.

Badanie przesiewowe wzroku „Widzę 2009” oparte jest na różnicowaniu kontrastu, teście widzenia barwnego oraz teście widzenia stereotypowego. Wynikiem badania jest wykres wyświetlany na ekranie urządzenia.

Badanie audiometryczne „Audiogram 2009” umożliwia wykonanie badania audiometrycznego dla przewodnictwa powietrznego – dla każdego ucha oddzielnie, w zakresie częstotliwości tonów od 250 Hz do 8000 Hz. Wynikiem badania jest audiogram wyświetlany na ekranie urządzenia.

 Twórcami Platformy do Badań Zmysłów są pracownicy Instytutu Fizjologii  i Patologii Słuchu oraz Centrum Słuchu i Mowy „Medincus” w Warszawie.  Badania przesiewowe prowadzone w ostatnich latach przez Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu w Warszawie wykazały, iż około 20% dzieci i młodzieży w wieku szkolnym ma różnego rodzaju kłopoty związane ze słuchem. Konsekwencją tego mogą być m. in.: problemy w adaptacji do środowiska szkolnego, zaburzenia koncentracji i trudności w uczeniu się. Rozpoczęte w ostatnim czasie badania wad wzroku u dzieci w wieku szkolnym potwierdzają rosnącą tendencję do rozwoju krótkowzroczności. Liczba młodzieży wymagającej korekcji okularowej sięga nawet 40%,  z tego około 8% nie miało wcześniej świadomości potrzeby noszenia szkieł korekcyjnych. Wady wzroku mogą być jednym z czynników pogarszających wyniki w szkole. Problem zaburzeń mowy wśród dzieci rozpoczynających naukę w szkole ma charakter narastający. Wczesne rozpoznanie zaburzeń mowy pozwala na rozpoczęcie działań terapeutycznych, a tym samym stymulowanie prawidłowego rozwoju mowy dziecka oraz uniknięcie, bądź rozwiązanie problemów w nauce czytania i pisania.

Wyżej wymienione badania: słuchu, wzroku i mowy umożliwiają wczesne wykrycie zaburzeń i dysharmonii  rozwojowych, podjęcie dokładnej diagnostyki oraz działań rehabilitacyjnych i terapeutycznych.

 

 Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do:

- skorzystania z badań na terenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Jaworznie

- organizowania badań na terenie przedszkoli i szkół.

Badania są bezpłatne.



Opracowała:

mgr Katarzyna Witosińska

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie