Formy pomocy
Poradnia proponuje następujące formy pomocy:
- Diagnoza - w zakresie diagnozy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej rozpoznajemy i określamy możliwości dzieci i młodzieży oraz ich indywidualne potrzeby edukacyjne i wychowawcze, a w szczególności:
- wykrywanie zaburzeń i odchyleń rozwojowych
- określanie przyczyn trudności szkolnych i trudności w funkcjonowaniu psychospołecznym,
- diagnoza uzdolnień, zainteresowań i predyspozycji zawodowych
- zaburzeń mowy dzieci i młodzieży
Prowadzimy także przesiewowe badania wzroku i słuchu
- Terapia - w zakresie terapii indywidualnej i grupowej prowadzone są:
- zajęcia terapeutyczne: stymulujące rozwój małego dziecka, wyrównujące opóźnienia rozwojowe,
- terapię zaburzeń emocjonalnych, zaburzeń w zachowaniu, moczenia nocnego,
- terapię zaburzeń mowy,
- terapię pedagogiczną dla uczniów dyslektycznych, mających trudności w uczeniu się matematyki,
- konsultacje indywidualne dla młodzieży, spotkania dyskusyjne, prelekcje, warsztaty tematyczne,
- zajęcia integracyjne, programy profilaktyczne i psychoedukacyjne, treningi antystresowe, aktywizujące do podjęcia decyzji zawodowej
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia pierwszych sygnałów nieprawidłowości w funkcjonowaniu do czasu podjęcia nauki w szkole podstawowej.
- Zajęcia prowadzone są przez zespół specjalistów, posiadających przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym: pedagog (tyflopedagog, surdopedagog, oligorenopedagog), psycholog, logopeda (neurologopeda) oraz inny specjalista (w zależności od potrzeb dziecka).
- Zadaniem zespołu jest m.in.
- ustalenie kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
- opracowanie indywidualnego programu terapii,
- koordynowanie działań specjalistów prowadzących zajęcia,
- analizowanie skuteczności udzielanej pomocy,
- ocenianie postępów dziecka.
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest realizowane na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju wydanej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną.
- Zajęcia organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin miesięcznie, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Jeśli Twoje dziecko wymaga wczesnych oddziaływań rewalidacyjno – wychowawczych, stymulowania rozwoju - zadzwoń i umów się na spotkanie w naszej poradni. Tutaj będziesz mógł uzyskać szczegółowe informacje na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zapraszamy Poradnia ponadto prowadzi działalność terapeutyczną w przedszkolach, szkołach i placówkach rejonu
- pomoc dla rodziców
- konsultacje, indywidualne porady,
- warsztaty tematyczne, spotkania edukacyjno-dyskusyjne, prelekcje, pogadanki dotyczące wspomagania rozwoju poznawczego dziecka, udzielanie pomocy dziecku w nauce, doskonalenie umiejętności wychowawczych, także zapobieganie uzależnieniom i propagowanie zdrowego stylu życia,
- grupy wsparcia,
- spotkania terapeutyczne dla rodzin z różnymi problemami związanymi z wychowaniem dziecka,
- mediacje, negocjacje pomiędzy rodzicami i dzieckiem.
- pomoc dla nauczycieli i wychowawców
- indywidualne konsultacje,
- pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów dydaktycznych i wychowawczych,
- szkolenia, warsztaty tematyczne, spotkania edukacyjno-dyskusyjne,
- grupy wsparcia dla nauczycieli rozpoczynających pracę zawodową,
- organizowanie zajęć otwartych w poradni propagujących programy terapeutyczne
- opiniowanie - wydajemy opinie w sprawach
- przyspieszenia i odroczenia obowiązku szkolnego
- pozostawienia ucznia klas I-III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie
- objęcia nauką w klasie terapeutycznej
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom
- zwolnienia ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy
- przyjęcia do klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej: zasadniczej szkoły zawodowej, liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum, a także klasy pierwszej szkoły średniej na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, kandydata z problemami zdrowotnymi, ograniczającymi możliwoćci wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia
- przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnoćciami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta
- innych określonych w odrębnych przepisach
- orzekanie - poradnia orzeka w sprawach:
- indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły
- kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagającymi stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole