Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Jaworznie

Wskazówki dla nauczycieli pracujących z uczniami z niskim poczucie własnej wartości

10 września 2017

Jeśli czujemy się emocjonalnie bezpieczni, mamy skłonność do tego, by negatywne doświadczenia, osądzać znacznie bardziej rzeczowo i beztrosko. Jeśli natomiast jesteśmy sfrustrowani, wtedy to samo wydarzenie może przybrać rozmiary katastrofy. Na pierwszy plan wysuwa się nie samo wydarzenie, lecz dotknięte zostaje nasze poczucie własnej wartości, czujemy się bezradni i rozłoszczeni. Zaczynamy porównywać się z tymi, którzy są pozornie lepsi i bardziej inteligentni oraz przypisujemy im wszystkie te cechy, których nam najwyraźniej brakuje. 

Tak samo czują się dzieci z zaburzeniami w nauce - a bardzo często również ich rodzice. W wyniku wielu niepowodzeń zostaje odebrana im odwaga i są emocjonalnie tak bardzo obciążone, że definiują się jako nieudacznicy. Nie są już w stanie dostrzegać swoich realnych umiejętności i zdolności, nie mówiąc już o ich wykorzystywaniu, a wszystkim innym dzieciom przypisują brakujące im samym cechy. W ten sposób może rodzić się w nich zawiść, która prowadzi w coraz większym stopniu do agresywnego zachowania. Negatywna ocena siebie sprawia, że dziecko jest niezdolne do działania.

 

W jaki sposób nauczyciel może wzmocnić poczucie własnej wartości ucznia?

 

Co wpływa dodatnio na wzrost poczucia własnej wartości ucznia?

 

Literatura:

Kozielecki J., Psychologiczna teoria samowiedzy, PWN, Warszawa 1981

Strykowski W., Strykowska J., Pieluchowski J., Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej, Wydawnictwo eMPi, Poznań 2003

Harris T. A., W zgodzie z sobą i tobą, PAX, Warszawa 1979

Fischer-Tietze R., Nie ma głupich dzieci. Jak dochodzi do zaburzeń w nauce i jak temu zaradzić. Poradnik dla (przyszłych) rodziców, wychowawców i nauczycieli, JEDNOŚĆ Kielce 2002